• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ 
  • کد خبر : ۶۷۷۲
کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان:
چاقی، مهم‌ترین عامل قابل اصلاح در بیماری دیابت است

به گفته دکتر وستا وحدتی، کارشناس مسؤول واحد بیماری های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان، با توجه به اینكه چاقی، مهم‌ترین عامل قابل اصلاح در فرد مبتلا به بیماری دیابت است، اصلاح رژیم غذایی، فعالیت جسمی و ورزش، روش بسیار كارآمدی در پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 تلقی می‌شوند، یا حداقل بروز بیماری را به تعویق می اندازد.

وی با بیان اینکه اگر پیش دیابت، در فرد تشخیص داده شده باشد، به این معنی است که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما آنقدر بالا نیست که بتوان آن را به عنوان دیابت تشخیص داد؛ گفت: پیش دیابت می‌تواند در صورت درمان نشدن، منجر به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سکته شود.

لزوم توجه افراد دیابتی به برنامه غذایی

این کارشناس درباره برنامه غذایی افراد دیابتی، ضمن بیان اینکه باید وعده های غدا را افزایش بدهند و در هر وعده، مقدار غذای مصرفی را متناسب با فعالیت بیمار کاهش دهند، گفت: هرگز نباید وعده های اصلی غذایی حذف شود.

وی بیان کرد که لازم است از میوه های غیرشیرین و سبزی ها در وعده های غذایی به مقدار زیاد استفاده شود و البته مصرف میوه های شیرین، مانند: انگور، خربزه، خرما، توت و همچنین خشکبار شیرین، مانند: توت خشک، کشمش و قیسی را در برنامه غذایی خود محدود کنند.

دکتر وحدتی اذعان کرد که ورزش و فعالیت بدنی، باید متناسب با شرایط و وضعیت سلامت شخص دیابتی باشد و به طور منظم و مستمر انجام شود. وی اضافه کرد که بهتر است که ورزش های سبک، مثل نرمش و پیاده روی انجام شود و همچنین فرد دیابتی، حتما پس از ورزش، پاها و بین انگشتان را از نظر قرمزی و تاول بررسی کند.

دیابت، متأثر از عوامل ژنتیکی و محیطی

به گفته کارشناس مسؤول واحد بیماری های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان؛ دیابت، اختلالی در سوخت و ساز بدن و متأثر از عوامل ژنتیکی و محیطی است.

دکتر وحدتی، اظهار کرد: وقتی انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود، قادر نباشد تا وظایف خود را به درستی انجام دهد؛ در نتیجه، به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون نمی تواند به طور مؤثری وارد سلول های بدن شود و مقدار آن در خون بالا می رود، که به آن دیابت گفته می شود.

یادآور می شود که روز جهانی و هفته ملی دیابت، 22 تا 28 آبان ماه، با شعار « مراقبت دیابت ، امروز بیشتر از همیشه » است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0