• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۱/۲۱ 
  • کد خبر : ۱۳۶۹۹
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:
با تشخیص و درمان زودهنگام كم كاری تیروئید در بدو تولد، می توان فرد سالم به جامعه تحویل داد

بنا به گفته زهرا رضایی، کارشناس برنامه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: با تشخیص و درمان زودهنگام کم کاری تیروئید در بدو تولد، می توان فرد سالم به جامعه تحویل داد.

رضایی اظهار کرد: بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید (تیروکسین) در بدن نوزاد است که تاثیر زیادی در سلامت بخصوص رشد و نمو  و تکامل مغزی نوزادان دارد و اگر به هر دلیلی در بدن تولید نشود، یا تولید آن کم یا غیرطبیعی باشد، عوارض مختلفی مانند عقب ماندگی ذهنی و کوتاه قدی بروز می کند.

 

بیماری کم کاری تیروئید دو هفته تا سه سال نیاز به درمان دارد

کارشناس برنامه بیماری های غیرواگیر شهرستان قزوین اشاره کرد: این بیماری به صورت نوع گذرا و نوع دائمی است و در نوع دائمی، بیمار از حدود دو هفته تا سه سال نیاز به درمان دارد و بعد از آن، با شروع به کار غده تیروئید و تولید مقدار کافی هومون، درمان قطع شده و دیگر نیاز به مصرف قرص لوتیروکسین نیست؛ ولی بیمار تا پایان عمر نیاز به مصرف قرص لوتیروکسین دارد و قطع خودسرانه دارو توسط بیمار بسیار خطرناک است.  

رضایی یادآور شد که این بیماری در بدو تولد، معمولا بدون علامت است و بهترین روش برای پیدا کردن بیماران، انجام غربالگری نوزادان است. وی افزود که با انجام غربالگری به موقع نوزادان در سه تا پنج روزگی و تشخیص و درمان به موقع، می توانیم از بروز عوارض جسمی و ذهنی کودکان پیشگیری کرد  و با حفظ ضریب هوشی طبیعی در بیمار، فردی مُولّد و سالم به جامعه تحویل داد.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0